#4 פיתוח יצירתיות בארגונים
מנהיגות ויצירתיות, הן שתי מילים שמשתמשים בהן הרבה,
אבל לא תמיד עוצרים לחשוב מה הן בעצם אומרות.
והשילוב של שתיהן – פיתוח מנהיגות יצירתית, נשמע כמו סיסמה, לעתים ריקה מתוכן (ולא יצירתית במיוחד).
אבל האמת היא שמנהיגות יצירתית היא מפתח ליצירתיות והחדשנות של הארגון כולו.
אז מה היא מנהיגות יצירתית?
כשחושבים על ארגונים יצירתיים רואים בדמיון סביבת עבודה יצירתית.
אמנם לסביבת העבודה יש אמירה ומשמעות – מגלשות צבעוניות, שולחן ביליארד וקוד לבוש גמיש, יוצרים אווירה שמעודדת פתיחות, אבל להיות יצירתי זה לא רק להיות "מגניב".
מנהיגות יצירתית היא גישה ניהולית שרואה ביצירתיות ובחדשנות ערכי ליבה שצריכים לחלחל לכל פינה בארגון.
מנהיגים יצירתיים יודעים שההצלחה של ארגון בעולם העבודה החדש,
לא תלויה בהכרח ב"מה העובדים עושים" אלא בעיקר ב"איך העובדים חושבים".
כשהדרג הניהולי מאמץ גישה יצירתית, זה לא נשאר רק בחדר הישיבות של ההנהלה,
אלא משנה את האופן שבו כולם חושבים ועובדים.
פתאום, העובדת הצעירה ביותר במחלקת השיווק מרגישה בנוח להציע רעיון מהפכני לקמפיין חדש.
המהנדס הוותיק מוצא את עצמו מתנסה בטכנולוגיה שלא הייתה קיימת כשהוא קיבל את התואר.
ואפילו מנהלת החשבונות מתחילה לחשוב על דרכים יצירתיות לייעל את מערכת הדיווח הפיננסי.
זה לא קורה ביום אחד, אבל כשמנהיגות יצירתית הופכת לחלק מה-DNA של הארגון, כולם מרגישים את השינוי.

מה עושים מנהיגים יצירתיים?
#1 פותחים את הדלת (והראש) לרעיונות חדשים
מנהיגים יצירתיים לא רק אומרים "אצלי הדלת תמיד פתוחה". הם באמת מקשיבים לכל רעיון, גם אם הוא נשמע מוזר ולא הגיוני. הם יוצרים אווירה שבה כל אחד מרגיש בטוח להציע רעיונות, בלי פחד מלעג, ביקורת הרסנית או טעויות. וכשמישהו מציע משהו, הם שואלים "איך נוכל לעשות את זה?" במקום "למה זה לא יעבוד?"
רוצים דוגמה? בבקשה 😊
WD-40 חומר הסיכה המפורסם, נוצר במקור כחלק מניסיון לפתח נוזל מונע חלודה לטילים בליסטיים. החברה שפיתחה אותו, Rocket Chemical Company, נתנה לעובדיה חופש לנסות דברים חדשים. לאחר 39 ניסיונות כושלים, הצליח הכימאי נורם לרסן ליצור את הפורמולה ה-40 שעבדה
ומכאן המספר 40 בשם המוצר.
מה שהתחיל כפרויקט צדדי לצרכים צבאיים, התגלה כמוצר בעל שימושים רבים בחיי היומיום. העובדים גילו שהם משתמשים בו לכל מיני מטרות בבית, וכתוצאה מכך החברה החליטה לשווק אותו לציבור הרחב. היום, WD-40 הוא מותג עולמי עם מכירות של מאות מיליוני דולרים בשנה.
#2 לוקחים סיכונים (אבל בחוכמה)
מנהיגים יצירתיים מבינים שאי אפשר לחדש בלי לקחת סיכונים.
אבל הם לא מהמרים על כל הקופה.
הם לוקחים סיכונים מחושבים, מנסים דברים חדשים בקנה מידה קטן,
לומדים מהטעויות, ואז מרחיבים את מה שעובד.
הם מבינים שכישלון הוא חלק בלתי נפרד מהתהליך היצירתי.
במקום "להעניש" על טעויות, הם שואלים: "מה למדנו מזה? איך נעשה את זה טוב יותר בפעם הבאה?"
#3 יוצרים סביבת עבודה שמעודדת יצירתיות
מנהיגים יצירתיים מבינים שהסביבה משפיעה על החשיבה. הם לא מסתפקים בתליית פוסטר מוטיבציה על הקיר, אלא יוצרים סביבה שמעוצבת כך שתעודד שיתוף פעולה ויצירתיות.
אבל, כאמור, זה לא רק העיצוב הפיזי, אלא גם המרחב המנטלי:
צוותים מגוונים, זמן לשיח אגבי בין אנשים, שיחות חוצות ארגון וזמן לפיתוח רעיונות אישיים, הם חלק מסביבת העבודה שמעודדת יצירתיות.
#4 משתמשים בטכניקות ניהול לא שגרתיות
מנהיגים יצירתיים לא מסתפקים בישיבות צוות סטנדרטיות. הם משתמשים במשחוק ישיבות,
בכלים יצירתיים לסיעורי מוחות, ובכלים חדשניים לתקשורת בין מנהלים לעובדים.
מקובל לחשוב שניהול יצירתי מתאים לחברות שעוסקות ביצירתיות ובחדשנות, אבל אלה שני דברים נפרדים.
גם חברות שהערך "חדשנות" לא נכלל ברשימת ערכי הליבה שלהן, ואפילו כאלה שהשמרנות והיציבות חרוטים על דגלן, יכולות לצאת נשכרות מטכניקות ניהול לא שגרתיות.
אני יכולה לתת שתי דוגמאות לערכות למנהלים שפיתחתי לחברות גדולות, ותיקות ו"רציניות".
האחת – מעין תרמיל לניהול ישיבות, עם כלים משחקיים לפתיחת ישיבה ולהקניית מיומנויות – התרמיל של כי"ל, שעלה לגמר בתחרות המצוינות של עמותת מש"א.
השנייה – ערכה לשיחות הערכת עובד – המבוססת על משחוק שאלת השאלות, ויוצרת שיח פתוח ועמוק יותר.

#5 מטפחים כשרונות יצירתיים
מנהיגים יצירתיים לא רק מחפשים עובדים מוכשרים – הם יודעים איך לטפח את היצירתיות של כל אחד. הם משקיעים בהכשרות, מנטורינג, ותוכניות פיתוח אישי שמעודדות חשיבה יצירתית.
לדוגמה: חברת PIXAR, מפעילה את "אוניברסיטת פיקסאר" – תוכנית הכשרה פנימית שמלמדת את כל העובדים, מכל המחלקות, על תהליכי היצירה והאנימציה.
#6 הופכים את היצירתיות לערך מרכזי
בסופו של דבר, מנהיגים יצירתיים מבינים שיצירתיות היא לא "תוסף" – היא חייבת להיות חלק בלתי נפרד מהתרבות הארגונית. הם מטמיעים את הערך הזה בכל היבט של העבודה:
מתהליכי הגיוס, דרך הערכות הביצועים, ועד לחגיגות ההצלחות של החברה.
הם יוצרים סביבה שבה כולם מרגישים אחראים לחדשנות, לא רק מחלקת המו"פ.
כי בעולם שמשתנה בקצב מסחרר, כל עובד צריך להיות "סוכן של חדשנות".
מהי השורה התחתונה?
המשמעות של מנהיגות יצירתית היא יצירת סביבה שבה כל אחד יכול להעלות רעיונות, שבה לא רק מגיבים לשינויים אלא יוצרים אותם.
מנהיגות יצירתית דורשת אומץ ניהולי, נכונות לקחת סיכונים ולעתים גם להיכשל, יכולת לאפשר לאנשים לחשוב אחרת, גם במחיר של פרודוקטיביות או הצלחה נקודתית, ולהבין שבעולם שבו החדשנות היא המטבע החשוב ביותר – מנהיגות כזו היא לא מותרות אלא הכרח.
רוצים להשקיע ביצירתיות של הדרג הניהולי, ולפתח מנהיגות יצירתית בארגון? דברו אתי