"החיים הם לא משחק" אמרו לנו כבר כשהיינו ילדים, אותם המבוגרים שהאמינו שיש "דרך אחת נכונה", והיא דרכם שלהם.
מסתבר שבשני המקרים הם טעו.
משחק הוא תהליך טבעי של למידה והתפתחות.
כשמפסיקים לשחק ומתחילים "ללמוד" מפספסים את הלמידה המשמעותית,
הלמידה האפקטיבית, כוללת הפנמת ידע בדרך חווייתית, אוטנטית ובעיקר – יעילה.
מחקרים מראים שהפנמת הידע שנרכש בלמידה פרונטלית (הרצאה, קריאה, סרטון או הדגמה)
נעה בין 5% ל- 30% ואילו ההפנמה של ידע שנרכש בתרגול מעשי , מגיעה ל 75%.
ומהו משחק אם לא תרגול מעשי?
מ 100 נשאר 5
במחקר שנערך במדינת מיין בארה"ב נמדד באחוזים ממוצע שימור הידע לאחר למידה בדרכים שונות.
לפי המחקר – ממוצע שימור הידע לאחר האזנה להרצאה עומד על 5%.
מה זה בעצם אומר?
זה אומר שכשאתם מזמינים את העובדים שלכם להרצאה פרונטלית, מקצועית וגדושה בידע ככל שתהייה, אתם משקיעים 100% אבל מקבלים בסך הכל 5%.
הרצאה פרונטלית היא דרך מאוד לא אפקטיבית להעביר ידע.
ואם מוסיפים מצגת יפה?
לפי אותו מחקר, חוויה אורקולית (הרצאה עם מצגת או סרטון) או הדגמה מעלים את אחוזי שימור הידע באופן ניכר ועדיין הידע הנשמר לאחר חוויה אורקולית פרונטלית או הדגמה לא עולה על 30%.
אז בואו נחשוב מחוץ לקופסה…
מרצים ומלווים עסקיים רבים בוחנים יחד אתכם את המבנה הארגוני ומציעים לכם רעיונות חדשים – "מחוץ לקופסה". החשיבה החדשה מביאה עמה משב רוח רענן לארגון וגורמת לתחושה של שינוי מבורך. אבל האמת היא…
שלאחר תקופה מסוימת מתברר ש"לחשוב מחוץ לקופסה" זה בעצם לחשוב בקופסה אחרת…
אז מה גורם לאנשים לזכור ולהפנים "ידע נלמד" ולפעול בדרך יצירתית?
דרכי למידה היוצרות מעורבות של הלומד
או במילה אחת – חוויה.
והחוויה שיוצרת את הרישום החזק ביותר ואת התוצאות הגבוהות ביותר היא חוויה הכוללת אתגר, הנאה ותחרות
או במילה אחת – משחק.
הצורך לשחק, צורך קמאי שמלווה כל אחד מאתנו מילדות,
הוא גם המוליך האפקטיבי ביותר של ידע והדרך הטובה ביותר ללמידה משמעותית, להפנמה ולפיתוח מיומנויות.
החשיבה המשחקית משמרת את היצירתיות ומונעת קבעון.
בבלוג שלי כאן,
אני מתחייבת לשתף בעצות, ב"טריקים" וברעיונות מדליקים, שיפתחו לכם את הראש, יאתגרו את היצירתיות שלכם, ויגרמו לכם להשתוקק להעביר את זה הלאה אצליכם בארגון, בצוות ואפילו למשפחה הפרטית שלכם.